Laatste dagen tentoonstelling ‘Eine Klasse für sich. Adel an Rhein und Ruhr’ in Essen: AiN ging voor u kijken

Afb. 1. John Töpfer, directeur stichting Adel in Nederland, voor adellijke memorieborden uit de 19e en 20e eeuw. Deze maakten deel uit van de adellijke begrafenisrituelen. Ook nu nog zijn er adellijke families in Nederland die na het overlijden ter herinnering een memoriebord in een (graf)kapel of kerk ophangen. Foto met hartelijke dank aan Hans Hampsink.

Nog maar t/m 31 juli is deze grote tentoonstelling in het Ruhr Museum in Essen te zien (zie voor een eerder bericht hieronder op deze website). AiN ging voor u kijken en deelt met u enkele foto’s. Een uitgebreid verslag komt in het tweede magazine van dit jaar te staan, dat na de zomer zal verschijnen. Dit wordt per mail toegestuurd aan onze donateurs. Voor 17,50 euro per jaar kunt ook u donateur worden en dan ontvangt u vier keer per jaar dit magazine boordevol adellijk nieuws en adellijke verhalen in uw mailbox. Mail voor meer informatie naar info@adelinnederland.nl.

Afb. 2. Een klein overzicht van deze tentoonstelling op een unieke locatie. Foto met hartelijke dank aan Hans Hampsink.

Deze tentoonstelling is ingericht in een bijzonder gebouw, dat een belangrijk deel van de industriële geschiedenis van het Ruhrgebied laat zien: de steenkoolwinning. Op het eerste gezicht een vreemde combinatie: adel en steenkool, maar tot de eerste investeerders in deze industrie behoorden bv.  Heinrich Graaf zu Stolberg-Wernigerode (1772-1854) en Prosper Ludwig Hertog von Arenberg (1785-1861). Laatstgenoemde had tussen 1866 en 1900 circa 1,7 miljoen Goudmarken aan inkomsten uit de mijnbouw. Omgekeerd spiegelden de nieuwe niet-adellijke rijken in deze industrie zich met hun leefwijze aan de adel.

Afb. 3. Het grafmonument van Hendrik II Graaf von Arnsberg en echtgenote Ermengardis uit omstreeks 1330. Foto met hartelijke dank aan Hans Hampsink.

De tentoonstelling laat verschillende facetten uit het adellijke leven zien, waaronder tuinen en parken, wooncultuur, personeel, kinderen en opvoeding, huwelijkspolitiek, jacht, huwelijkspolitiek, enz. Bijzonder om te zien, was het facet ‘Dood & begrafenis’, waarbij de bezoekers als het ware afdalen in een grafkelder. Verschillende vormen van funeraire adellijke representatie werden hier getoond: van het grafmonument van Hendrik II Graaf von Arnsberg en echtgenote Ermengardis uit omstreeks 1330 tot memorieborden en -brieven, maar ook foto’s van adellijke begrafenissen in de 20e eeuw.

Het thema ‘Fascinatie adel’ liet met humor het beeld zien dat velen nu nog van adel hebben, met als hoogtepunt (of dieptepunt, het is hoe u het maar wilt zien!) foto’s van twee nep-prinsen Von Anhalt, die in operette uniformen adellijke uitstraling menen te hebben, terwijl één van de twee zijn geld verdient met onder meer het uitbaten van bordelen. Dicht hierbij de ingelijste voorkant van het blad Bunte met de kop ‘Märchen Hochzeit’. Het betreft het huwelijk van Alexander Fürst zu Schaumburg-Lippe met Mahkameh Navabi, een Iraanse pianiste, in oktober 2021. In ons volgende magazine leest en ziet u niet alleen meer over deze tentoonstelling, maar ook over onze fascinatie voor dit droomhuwelijk mét een Nederlands tintje 😉

Kijk voor meer informatie op https://ruhrmuseum.de/ausstellungen/aktuell/eine-klasse-fuer-sich-adel-an-rhein-und-ruhr